• Bestyrelsesmøder: Der er afholdt 4 bestyrelsesmøder siden sidste generalforsamling: maj og oktober 2013, samt januar og marts 2014

 

  • Ændringer i medlemskreds: Et af foreningens ældste medlemmer, Eileen Torkelund, døde sidst i marts måned, og foreningen markerede det ved at sende en bårebuket.
    Der har også været udskiftninger. Det sidste års tid har vi således fået nye beboere på Søgårdsvej 14 og 15A, samt på
    Skovvej 133 – Velkommen til, vi håber I vil komme til at føle jer hjemme her og har lyst til at deltage i vores fællesarrangementer, fastelavn og sommerfest.

 

  • Årsmøde i Fællesudvalget blev afholdt d. 8. april 2014
    o Indlæg v/formanden for Parcelhusejernes Landsforening, Allan Malskær, der inviterede til medlemskab af foreningen og fremhævede nogle fordele.
     Forsikringspakker, der f.eks. giver bistand ved f.eks. faldulykker, hvor vejforhold ikke har været i orden, huller, snerydning mv.
    Bestyrelsen vil se materialet igennem og hvis et medlemskab kunne være attraktivt, vende tilbage på næste generalforsamling
    o Dong er i gang med at nedlægge kabler i fortovene – dog lader man de gamle lysmaster stå og den gamle belysning i gadelamperne bevares, og dermed hænger der fortsat et par ledninger og dingler ml. masterne. Kommunen har ikke råd til at udskifte master og belysning til noget mere tidssvarende, og Dong vil ikke betale. Der forhandles dog fortsat om en mere tidssvarende løsning. Ifølge kommunens belysningsplan fra december 2013, skulle de eksisterende kviksølvsarmaturer udskiftes løbende ved DONG’s nedlæggelse af kabler i jorden. Det er dog ikke sket alle steder endnu. Vi fik også gravet en del af ”luft” kablerne ned, sidst på året 2013. Firmaet der har udført arbejdet, har ikke været heldige med udbedring efter gravearbejdet og næsten alle steder kan man se arrene endnu, men da vi ikke har fået dissiderede klager fra grundejere, ar vi ikke reageret på det. Det kan vi selvfølgelig drøfte om der er behov for i aften…
    o I Skovlunde Syd forventes den nye affaldsordning snart startet op som et forsøg:
     Kildesortering, og dagrenovation vil blive hentet hver uge
     Plast og papir afhentes hver 4 uge og metal/glas hver 8 uge
     Storskrald ordningen bortfalder, og man skal selv kontakte kommunen, når man har stort affald
     Haveaffald afhentes som tidligere, men fremover hver uge
    Vi må høre hvordan det går og om det udbredes til vores område også.

 

  • Pleje af Skovledmoserne: Bestyrelsen har været i dialog med kommunen vedr. pleje af området omkring Skovledmoserne. Parcellerne ud til Skovledmoserne har en interesse i at kunne bidrage til vedligeholdelse af området således at det er farbart. Derfor mødtes to fra bestyrelsen – Torkil og Mikkel – med kommunen for at høre hvilke muligheder der er. Som udgangspunkt er det udelukkende kommunen der må foretage fældning af træer og buske.. Vi enedes om flg.:
    o Grundejerforeningen må:
     Bekæmpe invasive arter (f.eks. kæmpe bjørneklo, pileurt, gyldenris)
     Bekæmpe forvildede haveplanter (f.eks. gul hindbær, berberis, sne-bær)
     Udtynde træarterne hæg, poppel og ahorn med en stammediameter < 50mm.
     Friholde stier fra tagrør, siv og andre høje urter
     Beskære udvoksende grene hen over sti
     Indsamle herreløst affald (vi indsamler afskåret materiale og af herreløst affald, kontakter kommunen, der afhenter affaldet)
     Fældninger, større grenafskæring og rydninger må kun ske udenfor yngle- og vækstsæsonen dvs. i perioden 1. oktober til 31. marts
    o Kommunen sørger for:
     Den store pil bliver taget op af søen engang i løbet af sensommeren, samt anden oprydning efter stormene i efteråret 2013.
     Trampestien langs parcellerne forsøges genskabt i forbindelse med oprydningen efter stormen
     Udtynding på vest siden af mosen, der vil blive skabt et par indsigtskiler samt skabe lidt luft og ilt til søen
    Foreningen er ikke forpligtet til at udføre de omtalte opgaver. Kommunen betingede sig at Grundejerforeningen nedsætter en arbejdsgruppe under bestyrelsen, til eventuelt at udføre plejeopgaver inden for den ramme, der er aftalt. Dvs. at det kun er denne arbejdsgruppe og ikke de enkelte medlemmer, som må udføre plejeopgaverne. Dog er man som borger altid velkommen til at opsamle herreløst affald. Bestyrelsen udpeger arbejdsgruppen på næste bestyrelsesmøde. Evt. interesserede kan inden d. 20. maj henvende sig til kassereren, Torkil Eriksen Søgårdsvej 7A, 2537 3950.

 

  • Renovering af veje: Vi har som aftalt på sidste generalforsamling fortsat med den nødvendige renovering af vores veje, denne gang blev Skovledvej prioriteret.

 

  • Grundet et brud på en vandledning opstod der også et større ”krater” i vejen i krydset mellem Skovledvej og Søgårdsvej. Ole Vingård opdagede det heldigvis og kontaktede Forsyning Ballerup, der håndterede problemet for deres regning.

 

  • Snerydning 2013/14: Det er stadig et meget diskuteret emne på vores bestyrelsesmøder. I år har vinteren været noget blidere end sidste år, og udgifterne har ikke været helt så store som sidste år. Ikke desto mindre holder vi stadig øje og forsøger at holde udgiften nede. Det har resulteret i en løbende dialog med FMT, selskabet vi har lavet aftale med, via mails og telefonsamtaler. Vores drøftelser har især gået på glatførebekæmpelsen, hvornår skal der saltes. Vi har fået indført en passus i kontrakten der beskriver at: ”Der aftales at der kun saltes, i tilfælde af rim og islag, og på den baggrund overtager kunden selv sine forpligtigelser i medfør af lov …”. Efterfølgende fik vi en aftale om at der kun skulle saltes hvis der var udsigt til flere dages frost. Det har vist sig at være meget svært at administrere fra FMTs side. Derfor har vi nu bedt om at få lavet en ny kontrakt som afspejler de konkrete aftaler vi nu har med FMT. Hvilke aftaler FMT er forpligtiget til at overholde og hvilke de vil tilstræbe at efterleve (chaufføren vurderer på stedet, om saltning er nødvendig..).
  • Det er vigtigt at være opmærksom på, at vejlavet ikke har overtaget den enkelte grundejers juridiske forpligtelse til at sørge for glatførebekæmpelse ud for sin ejendom, og at eventuelle erstatningskrav ikke kan rejses overfor lavet. Vejlavet forestår alene den praktiske administration af de aktiviteter de vejbidragspligtige beslutter skal udføres.

 

  • Nabohjælp: Grundejerforeningen har for en del år siden, rekvireret materiale om nabohjælp, som de enkelte grundejere kunne opsætte. Det er længe siden og der sidder f.eks. ikke længere mærkater på alle huse om at der ydes nabohjælp. Skal vi tage det op igen? Bestyrelsen vil gerne rekvirere materiale til omdeling.

 

  • Vejfest: Sommerfesten blev desværre ikke til noget i sommer, så vi vil afholde den nu til sommer i stedet. Vi vil meget gerne have fundet et par frivillige til festudvalget i aften, inden vi slutter.

 

  • Fastelavn Den traditionsrige fastelavnsfest blev i år succesfuldt afviklet under ganske usædvanligt milde klimaforhold. Som vanligt var der mange fantasifuldt udklædte børn og en enkelt udklædt voksen. Bestyrelsen vil overveje at udlodde præmier til bedst udklædte voksne næste år.

 

  • Brug af hjemmeside: Sidste år besluttede vi at beholde hjemmesiden, og se om der kom mere aktivitet på den. Det er ikke sket, og vi vil gerne have en tilkendegivelse fra medlemmerne om, hvorvidt vi skal opretholde hjemmesiden. Evt. kunne vi bevare vort domænenavn og se, hvorvidt der senere viste sig større interesse for at benytte en hjemmeside i kommunikationen medlemmerne imellem. (kunne en facebook gruppe være et alternativ??)

 

  • Regnskabet for 2013 er udarbejdet nu. Vores kasserer Torkil vil på et senere punkt fortælle mere detaljeret om regnskabet. Regnskabets post vedr. det hensatte beløb til vejbelysning er baggrunden for at bestyrelsen, i et senere punkt har udarbejdet forslag til hvordan det hensatte beløb kan anvendes