• Bestyrelsesmøder: Der er afholdt 3 bestyrelsesmøder siden sidste generalforsamling: maj 2017, februar og april 2018

 

  • Nye beboere: Vi har fået nye beboere på Søgårdsvej 10 og Skovledvej 1. Velkommen til, vi håber I vil komme til at føle jer hjemme her og har lyst til at deltage i vores fællesarrangementer, fastelavn og sommerfest.

 

  • Fællesforeningen: Årsmøde i april 2018:
    o Temaet for årsmødet var ”Hvorfor fiber i Ballerup Kommune?”. Første var der en introduktion til de forskellige muligheder for internetadgang i beboelsesområder ved Torben Rune, ejer af det rådgivende konsulentfirma Netplan A/S, der rådgiver kommuner og virksomheder ift. internetadgang. Hans gennemgang af muligheder lige nu pegede klart på at anlæggelse af fibernet er fremtiden. 100 megabit er ikke nok, da fx staten opgraderer til 1 gigabit i 2020.
    Fra Ballerup Kommune deltog Jens Kellerup Hansen og Nanna Andersen Milthers, de fortalte om kommunens vision:
    ”At sikre den mest udbyggede og tidssvarende bredbånds infrastruktur i hele kommunen”.
    I 2021 er der lagt rør ned overalt i kommunen ifm. arbejdet med de nye lysmaster. Der er enkelte steder hvor der ikke lægges rør ned. Det er de steder hvor DONG allerede har været ude (måske kommer de senere?) og de steder hvor der ligger gas i fortovet samme sted som de nye lysmaster skal stå. Der er det et problem for kommunen at lægge rør – de kræver en del plads – som sikkerhedszone – men en udbyder kan muligvis klare det
    Ballerup kommune må ikke slev anlægge fibernet (konkurrenceforvridning), men rørene vil blive tilgængelige for evt. bredbåndsudbydere der måtte være interesserede i at tilbyde bredbånd og skyde fibernet igennem rørene.
    Det er sket i Skovlunde hvor 3 udbydere gav tilbud og beboerne derefter valgte et tilbud fra et firma.
    Lige nu graves der rør ned til skovvejsskolen og i den forbindelse kan vi overveje om vi ønsker at kontakte en udbyder ift. at få fibernet til vores veje. Det er ikke nødvendigt at alle ønsker det, der blev talt om at grupper på omkring 30 parceller kunne være nok til at en udbyder blev interesserede.
    Interesserede kan se udbredelsen af samgravningsprojektet på internetsiden. Man kan også kontakte Nanna Andersen Milthers for at høre hvordan det ser ud ift. vores veje.
    o Hans Christensen gik bort i juli 2017 og der skulle derfor tages stilling til om Fællesforeningen skulle fortsætte. Det er der flertal for og da det er en billig forening at være medlem af stemte jeg også for. Der blev derefter valgt ny formand og bestyrelse:
     Formand: Povl Daldorph
     Medlem: nyt medlem – fik ikke fat i navnet
     Kasser: Arne Jensen
    o Grønt råd: Der har været valg til Grønt råd i oktober 2017 og der blev Arne Jensen og Torben Juhl Andersen valgt ind som hhv. medlem og suppleant. Man kan følge deres arbejde via dagsordner og referater på kommunens hjemmeside

 

  • Vejrenovering:
    o Vi Har desværre haft problemer med at få de besluttede udbedring er af vejene udført. I 2017 gennem Mikkel vejene to gange med entreprenøren, i april og august. På grund meget regnvejr i efteråret, nåede vores entreprenør ikke som lovet at reparerer vejene, før vinteren kom. I år har Mikkel gennemgået vejene to gange med entreprenøren, i februar og i april (efter det meget dårlige vejr i marts, der virkelig sled på vejene) og der er aftalt et budget på 50.000kr. og vi har pointeret, at det haster med at få udbedret skaderne. Vi er helt bevidste om at vejen er i dårlig stand og arbejder på at få dem op på samme niveau som for 1 år siden.
    o Vi har dog fået udbedret en skade ved en brønd ved Søgårdsvej 3 og vi har fået kommunen til at udskifte et kloakdæksel ud for Søgårdsvej 11 B.
    o Vi evaluerer løbende vejene, for at sikre lapninger af huller, hvor der er gennembrud i asfalten. Derfor er i meget velkomne til at rette henvendelse til bestyrelsen, hvis i ser steder, hvor der sker en alvorlig nedbrydning.
    o Der er dog også noget i selv kan gøre, det er at holde brøndene ud for jeres ejendomme fri for blade og bevoksninger, samt at sørge for at jeres fortove ikke er hullede

 

  • Glatførebekæmpelse: Lige som sidste år er bestyrelsen på udkig efter en billigere ordning end den, vi har med FMT. Vi har endnu ikke fundet et billigere tilbud. Mikkel vil i kasserens beretning redegøre for udgiften i 2017

 

  • Fastelavn: Igen i år afviklede vi fastelavnsfest. Det var meget hyggeligt og vi fik kronet både en kattedronning og –konge, og fejret den sjoveste, flotteste udklædning via en uvildig jury

 

  • Sommerfest: Der blev holdt et Grill party i sommer. Det blev en stor succes og vi håber I har lyst til at gentage det til næste år

 

  • Vejbelysning: Vi er i sidste fase før de nye master bliver gravet ned på vores veje. Vi har hørt fra nogle enkelte grundejere at de ikke har været tilfredse med placeringen af de nye master. Vi har været i dialog med en grundejer og kommunen grundet ønske om at flytte en mast således at den ikke generer udsynet fra huset. Det er et meget forståelig ønske, der var dog det problem at afstanden mellem 2 master så ville blive så stor at der komme et mørkt område og derfor udbad Kommunen sig bestyrelsens godkendelse til denne flytning. Kommunen har sendt en række kriterier hvorfra de beslutter hvordan masterne skal opsættes. I forhold til det konkrete problem skriver de:
    o Afstanden mellem to master må ikke overstige 36 meter, da vejbelysningen i så fald bliver for ujævn (ved 36 meters mellemrum overholdes vejreglerne lige akkurat, men vi ved af erfaring, at der bliver mørkt og der kommer klager over for lidt lys. Er vejen i dårlig stand med mange huller som Søgårdsvej, er det decideret farligt for ældre mennesker)
    o Skulle det føre til en retssag pga. en ulykke, vil grundejerforeningens beslutning om at vægte æstetik fremfor kvaliteten af belysningen blive inddragetDet er ikke muligt at få opsat ekstra lysmaster for nuværende, da kommunen ikke kan hjemskaffe flere lysmaster og samtidigt vil den forventede besparelse på strøm, vedligehold osv ikke være til stede
    Derfor bekymrer bestyrelsen sig naturligvis over at påføre grundejerforeningen en risiko for at få en erstatningssag på halsen. Vi er endt med ikke at støtte flytningen af masten, medmindre der kan findes en løsning hvor afstanden mellem 2 master ikke bliver for stor.

 

  • Behandling af indkomne sager til bestyrelsen: Bestyrelsen har drøftet hvordan sager og opgaver der besluttes til generalforsamlingen, hvordan de får det bedste afsæt og bedst kommer i mål. Nogle gange mangler det konkrete kendskab og entusiasme ift. emnet i bestyrelsen og derfor kan et forslag have lang vej fra beslutning til udførelse. Det vil vi gerne ændre på og derfor har vi lavet et forslag til hvordan vi kan samarbejde om disse sager. Det fremlægges senere som et selvstændigt punkt